Powrót do szkoły nie musi być trudny!


Nieubłaganie wakacje dobiegają końca. Jeszcze tylko kilka ostatnich dni sierpnia i nasze dzieci znów będą musiały zmierzyć się ze szkolną rzeczywistością. Nie dla wszystkich milusińskich pierwszy dzwonek budzi pozytywne skojarzenia. Bywają niestety tacy, którzy na myśl o pierwszych lekcjach mają spadek nastroju, objawy psychosomatyczne czy odczuwają strach. Często w momencie kiedy się zbliża wieczór dziecko już zaczyna przeżywać to, że kolejnego dnia idzie do szkoły. Rodzice nie wiedzą czy to normalne, czy dziecko wymusza zostanie w domu – jak to właściwie jest? Powody mogą być różne. Na wszystkie emocje reaguje nasze ciało – począwszy od drżenia rąk po pocenie się. W głowie dziecka może toczyć się wielka gonitwa myśli powodując negatywne reakcje emocjonalne oraz reakcje psychosomatyczne. Dziecko może obawiać się oceny kolegów i koleżanek – co o nim pomyślą, jak ma się zachować. Może również odczuwać strach na myśl czy sprosta wymaganiom szkolnym, oczekiwaniom rodziców, wymaganiom nauczycieli.
Pamiętajmy, my jako rodzice możemy ułatwić naszym dzieciom powrót do szkoły. Warto wtedy dużo z dzieckiem rozmawiać o przyczynach strachu czy lęku oraz o możliwościach radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Jednak, kiedy te rozmowy nie przynoszą rezultatu, a rodzic odczuwa bezradność, warto skorzystać z pomocy specjalisty. Pamiętajmy o tym, że dziecka lęk, strach czy smutek nie są fikcją czy udawaniem. Nawet, gdy po komunikacie “No dobrze, nie idź dzisiaj do szkoły, zostań w domu” – objawy znikają, nie oznacza to, że jutro sytuacja się nie powtórzy.
Podczas spotkań i rozmów z psychologiem czy psychoterapeutą dziecięcym, dzieci uczą się rozumieć swoje emocje, jak radzić sobie z lękiem czy strachem, oraz jak reagować na zaczepki, czy niemiłe wypowiedzi rówieśników. Ważne jest również to, aby przyjrzeć się samoocenie czy poczuciu pewności siebie oraz poczuciu własnej wartości małego klienta. Podczas terapii specjalista stara się zrozumieć świat uczuć i przekonań dziecka oraz pomaga mu lepiej rozumieć to, co się z nim dzieje oraz rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne.
Jeśli coś w zachowaniu dziecka Państwa niepokoi zapraszam na spotkanie,
Beata Szurmińska –
terapeuta dzieci i młodzieży